Glutens effekt våra kroppar!

 
Mina kostvanor ses av många som rätt extrema (trots att jag egentligen inte gör annat än äter ren och naturlig föda). 
Om jag skulle backa mitt band och få frågan vilken typ av föda jag skulle börja med att plocka bort så skulle svaret tveklöst bli Gluten. 
Gluten kan kopplas till i princip alla typer av inflammatoriska sjukdomar som finns, och i princip alla typer av sjukdomar kan kopplas till inflammation. Högt blodtryck, diabetes, olika typer körtelsjukdomar. Cancer har i sin tur har en stark koppling till diabetes, olika typer av autistiska sjukdomar, psoriasis, rosacea, artros mm mm. 
 
Jag har inte ätit gluten sedan 2014. Tiden före det åt jag gluten i "normala" mängder via bröd utspritt som mellanmål under dagen, pizza någon gång i veckan och pasta lite då och då. Under den perioden upplevde jag aldrig någon gång att jag reagerade negativt på föda som innehöll gluten. Men väljer jag att införa gluten idag när kroppen har blivit van vid att vara utan detta så går jag direkt ner rejält i energi.
Då kan man ju fråga sig hur det kan komma sig? Jag har aldrig varit glutenintollerant.
Svaret är att våra kroppars immunförsvar tar otroligt mycket energi i anspråk när det kickar igång. Våra kroppar blir programmerade att tollerera bland annat gluten i unga år under den tid som våra kroppars system är mottagliga för denna "programmering". Om vi då väljer att nollställa våra system genom att utelsuta saker som påfrestar vårt immunförsvar under en period och därefter återför dessa "störsubstanser" så slår ofta vårt immunförsvar bakut. 
 
Ofta när man för gluten på tal så blir det en debatt om att vi alla är olika och att det är skillnad mellan individer. Till viss del så skulle detta kunna vara sant,,, kanske! Man skulle kanske kunna sträcka sig till att säga att vår reaktion på gluten ligger på olika hög negativ nivå. Det enda sättet att ta reda på hur stor negativ effekt gluten har på våra kroppar är att utesluta det HELT under en period, gärna under ett par veckor, för att sedan återinföra det igen. 
Vilka de positiva effekterna av att utesluta gluten blir kan vara olika från individ till individ.
Rätt typiska effekter kan vara att mag och tarmsystem blir stabilare, humöret blir jämnare (personer i min närhet som har testat detta har först inte upplevt några positiva effekter, men i samband med återinförande av gluten har väldigt stora problem med humörsvängningar och ångest uppstått). Eventuell hjärndimma kan lätta. Personer som har högt blodtryck kan behöva sänka sin dos av blodtrycksmedicin (men då behöver man vara uthålligare än två veckor). Många vittnar också att deras kroppar svarar betydligt bättre på fysisk träning och att kroppens återhämtningsförmåga förbättras. Många som lider av allergier (även pollen) och astmatiska sjukdomar av olika slag skulle mest troligt bli av med dessa vid uteslutande av gluten (i kombinaiton med socker och citronsyra). 
Jag är också 100 % övertygad om att gluten triggar herpesviruset Epstein Barr som 80-90 % av världens befolkning bär på. EB kan linkas till de flesta, kanske till och med alla typer av sjukdomar som riskerar att korta ner våra liv och som sänker vår hälsa på väldigt många olika sätt.
 
Glutens negativa effekter vid träning illustreras på ett bra sätt i detta gamla klipp från Malou efter 10. Hela inslaget är väldigt intressant att följa. Men väljer man att bara titta på den del som rör glutens påverkan på våra kroppars fysiska styrka så startar den delen ca: 20 min in i klippet.
https://www.youtube.com/watch?v=r2yN6381ox4
"Ett informativt klipp från TV4 Efter 10 med Malou.Veckans tema är "de vita gifterna" och i dag är mjölet i fokus. Möt matskribenten Cathrine Schück som blev av med sina svampinfektioner när hon slutade äta mjöl och andra snabba kolhydrater. Stig Begmark, professor, Ulf Kilman, kinesiolog och Anki Sundin, nutritionist diskuterar. Böckerna "Gluten och mjölk-de vita gifterna" av Michael Håkansson har nu kommit ut och där kan du läsa allt om kopplingar mellan moderna sjukdomar och vår kost! Du finner länk till dessa böcker om du går in på denna webbplats:
https://www.glutenceliaki1.com/2011/03/glutenintoleransceliaki-ger-brister-pa.html
 
 
Väljer man att titta på detta inslag, också det från Malou efter 10 så väcks frågan lätt om hur många barn och ungdomar som lider av diverse autistiska besvär och många gånger kanske medicineras mot sina problem helt i onödan när de egentligen bara skulle må betydligt mycket bättre av att utesluta gluten och socker. Ett mycket underhållande och sevärt inslag;
 
"Temat "dom vita gifterna" i TV 4.Malou von Sivers intervjuar bland annat Pia Webb som redogör för sina goda erfarenheter och vad som hände när hon uteslöt bla Gluten och Mjölk ur kosten. I programmet deltar även en naturläkare och kock samt en barnläkare i barnallergier. Gluten och mjölk är upphovet till våra moderna sjukdomar."
https://www.youtube.com/watch?v=6M7LTutIh-U
 
Men gluten har vi väl ätit sedan urminnes tider kan man mötas av som motargument! Jovisst, men bara människans jordbruksperiod som sett ur ett evolutionärt perspektiv är en väldigt kort period av människan tid på jorden. 
Till det kan också nämnas att Sverige tillsammans med Canada har den högsta nivån av gluteninnehåll i sina inhemska spannmål. Orsaken till detta är att svenska ingenjörer i början av 1900-talet på ett mycket framgångsrikt sätt lyckades modifier en variant av vete som genom sina höga nivåer av gluten lyckades stå emot vårt kalla klimat på ett bättre sätt. Nivåerna av gluten i det svenska vetet ligger generellt på dubbelt så hög nivå om man jämför med tex det spanska och det grekiska vetet. 
Det svenska vetet har också blivit populärt att exportera då högt gluteninnehåll ger en betydligt mycket spänstigare deg, något som bla pizzabagare värderar högt. 
Sätte som man modifierade vetet på var genom att ändra på kromosomsammansättningen av vetet. Skillnaden mellan det svenska vetet och vete på sydligare breddgrader skulle då kunna vara en delförklaring till att man inte lika ofta stöter på glutenallgi i många av de sydligare länderna på vår planet. 
 
Varför upplever då så många fler problem med gluten idag jämfört med för några generationer tillbaka kan man fråga sig? En av förklaringarna kan såklart vara det höga gluteninnehållet. En annan kan vara mängden föda som innehåller gluten har ökat markant bara under de senaste decennierna (jag åt min första pizza 1984). Jag upplever tex att vi äter betydligt mycket större mängder pasta genom åren, och samtidigt väsentligt mycket mindre mängder potatis. Köttet är ofta numera klätt med bröd när vi äter hamburgare, och kanske har också mängden "gofika" ökat med åren?
Till detta kan man såklart även lägga intåget av stress i våra liv som bryter ner våra kroppars immunförsvar och som leder till att bägaren lättare rinner över. 
 
Och, jag vill trycka på att de flesta inte upplever några negativa effekter av gluten förränn de testar uteslutningsmetoden för att senare föra in det i kosten igen.
 
Det genetiska arvet:
Ofta får man också höra att människor har kapitulerat när det gäller hälsotillstånd av olika slag och hänvisar till ärftlighet och det genetiska arvet. Något som också läkare gärna gör.
Alla som har gett upp utifrån dessa teorier bör söka information som beskriver "epigenitik". Forskning kring epigenitik har slagit igenom under de senaste årtiondena. Denna forskning omkullkastar mycket av vad påståendena kring det genetiska arvet säger. 
Kroppen har enligt denna forskning ett cellminne som våra smarta kroppar har utvecklat under miljontals år. Detta cellminne bär med sig information som sträcker sig tre generationer tillbaka, på båda sidor av respektive föräldrar i flera led, vilket täcker rätt många människors epigenitik när man går tre led bakåt i generationerna. 
Denna forskning säger att om man ger sina celler de bästa möjliga förutsättningarna så har kroppens celler en förmåga att omprogrammera kroppens gener till en optimal funktion utifrån detta minne. 
Detta kan såklart ses som väldigt positivt och hoppfullt, så länge som vi tar vårt ansvar och för den bästa versionen av oss själva vidare till nästa generation. 
Men hur ser kommande generationers hälsomässiga förutsättningar ut om vi väljer att inte ta ansvar? Svaret kan vara att efter tre generationer så finns kanske för första gången i människans evolutionära historia sämre cellminnen jämfört med våra förfäder, och vår evolution riskerar då att reversera. Detta är ett faktum som man börjar skönja i USA där många forskare börjar ana att kommande generationers medelålder för första gånge i historien kommer att minska,,,,evolutionen börjar alltså reversera. 
Hur ofta får vi inte höra, "dagens ungdomar är så känsliga och allergiska" från den äldre generationen? 
Kanske är det dags att var generation börjar ta ansvar för kommande generation?
 
Sanna Ehdin beskriver detta på ett utförligt sätt:
https://ehdin.com/livsstilen-formar-vara-gener/
 
 
allergi artros astma autism barr blodtryck candida cell celliaki diabetes dna epigenitik epstein gift gluten herpes immunförsvar inflammation pollen psoriasis rosacea socker svamp tarm träning
8 kommentarer
Anonym

Äter du inte ens glutenfria produkter såsom glutenfritt bröd, pasta osv?

Svar: Jag har testat olika glutenfria alternativ. De fungerar bättre än gluten, men jag mår utan tvekan bättre utan, allra helst tarmarna och magen mår bättre när jag undviker dessa då de är väldigt tunga för magen att processa.
Det var en rätt rejäl tröskel att kliva över när jag uteslöt bröd av olika slag då det är väldigt lättillgänglig föda som ger en bra mättnadskänsla (en falsk sådan dock).

För tillfället äter jag uteslutande frukt, stora mängder bladgrönsaker/spenat och en del animalier, mest fågel och vild fisk. Animalierna kan jag utan problem hålla till ett mål/dag och mår jättebra på det såhär långt.

Vill man vänja sig av med bröd så kan riskakor med tex paprika som pålägg vara en bra övergång (även om riskakor långt ifrån är nyttiga). På det sättet så får man uppleva den där falska känslan av mättnad som kan vara rätt svår att bli av med.

Hur mycket man är villig att försaka går väldigt mycket hand i hand med hur långt man når med sin hälsa.
Magnusfahlen

Anonym

Äter du inte ens glutenfria produkter såsom glutenfritt bröd, pasta osv?

Anonym

Så är det ju med det mesta, hur mycket man man är villig att försaka eller hur mycket man är villig att engagera sig för att nå sina mål/resultat går verkligen hand i hand.

Anonym

Du är verkligen engagerad i din hälsa och ditt mående...bra jobbat. Har du familj? Äter de lika? Vad tycker de om det sättet du äter? /Lars

Svar: Jag har en stor familj. Ett av våra barn mår väldigt mycket bättre av att undvika gluten helt och hållet. Effekten det har på hens kropp är tveklöst stor.
Ett av mina andra barn valde att utesluta gluten helt under en period då hen upplevde positiva effekter på humöret (helt eget val).
I övrigt så kan man nog säga att frågor som rör kost många gånger är ett väldigt laddat ämne, vilket jag själv har lite svårt att förstå. För inte kan väl vad vi äter ha med vår hälsa att göra? Det vore väl märkligt?
Om vi skulle föreställa oss att vi matar våra sällskapshundar med samma typ av föda som vi ger till våra barn. Hur skulle då veterinären regarera när vår hund blir sjuk och vi berättar vilka matvanor vår hund har?

Skulle någon ha förklarat potentialen som finns med olika sorters kosthållning för mig i mitt tidigare liv så skulle jag ha uppskattat det.
Men,,,, det är ett laddat ämne!
Magnusfahlen

Anonym

Menar du att den föda och kosthållning gemene man/familj har inte är okej för våra barn? Förklara gärna lite mer vad du menar. /Lars

Svar: Det finns såklart många positiva undantag. Många föräldrar har blivit mer medvetna om tex sockrets otroligt negativa påverkan på kroppen.
Men jag tror att många inte egentligen inser hur stora mängder socker som flödar genom de små kropparna under en normal vecka. Det är lätt att bli blind för det och missa alla dolda sockerkällor.
Skulle veterinären få veta att vår hund får Coca Cola och massa andra dolda sockerkällor så skulle man nog inte helt otippat bli ombedd att sluta med det.

Vad man bör tänka på är att det finns socker tillsatt i princip allt som har en innehållsförteckning skriven på förpackningen. Utöver socker så kan även de stora mängder stärkelse som vi får i oss ställa till det för hälsa och humör.

Det här inlägget med överläkare Tore Persson berör en del av detta, och det är rätt underhållande.
https://youtu.be/Un1OsLIXefk

Ett annat med Ann Fernholm.
https://youtu.be/kVjA9aI1Onc
Magnusfahlen

Anonym

Så falukorv, coops hamburgare, blodpudding, pytt i panna och liknande är inte att föredra? Våra barn är inga drickabarn utan vill helst ha mjölk (än så länge). Jag tänker mig vanlig husmanskost måste väl va ok? Eller hur ska man tänka på barn som växer? Kan även de äta så som du? Alltså bort med gluten och så typ fisk en gång per dag och däremellan grönsaker enbart? Eller vad kommer BVC och läkare ha för åsikt om det? /Lars

Svar: Gluten och spannmål mår alla bra av att utesluta, åtminstone i det långa loppet. Det finns många glutenfria alternativ idag som smakar alldeles utmärkt. Om man är nyfiken och vill utvärdera om det finns positiva effekter med att utesluta gluten så kan man passa på att testa under ett lov. Mjölk bör heller inte vara något problem att utesluta då behovet av mjölk är rätt överdrivet. Sverige ligger i topp i världen med att konsumera mejeriprodukter i tron om att det skulle vara nyttigt för skelettet. Trots detta faktum så leder vi världsligan i benskörhet bland våra invånare. En av anledningarna till detta tros vara att det finns en kvot melan magnesium och kalsium som är väldigt viktig att hålla. Konsumerar man då stora mängder mejeriprodukter så ligger vi för lågt i kvot gällande magnesium, och nyttan med kalsium övergår då till rena nackdelar. Om man vill vara säker på att få i sig tillräckliga mängder med kalcium så är det fullt tillräckligt med att äta ost och dricka lite youghurt.
Mjölken som vi köper i butikerna i dag liknar inte på långa vägar den som våra förfäder växte upp med för någon generation sedan. Pastoriseringen förstör många av de naturliga enzymerna som finns i mjölken, och fettpartiklarna slås sönder till en nivå gör att mjölken ligger på en kolloidal form som är ogynsam för kroppen på olika sätt.

Jag skulle inte rekommendera att gå emot de riktlinjer som gäller för barn i övrigt. Men samtidigt så anser jag att man bör ta sitt ansvar som förälder och ge sina barn de bästa förutsättningarna (utan att göra extrema utsvängningar).
För barn som växer är det viktigt att få i sig föda som triggar ett tillväxthormon som heter IGF1. De två effektivaste sätten att trigga detta tillväxthormon är antingen genom ökade insulinpåslag som man uppnår via tex kokt potatis (all typ av varm kokt stärkelse), eller genom köra en ketogen diet. När det gäller barn så skulle jag inte rekommendera en ketogen diet (LCHF) eftersom BCV och omgivningen troligtvis skulle reagera negativt på det.

Inte mycket till svar kanske? Så naturlig föda så långt det är möjligt med så få innehållsförteckningar som möjligt kan vara den bästa rekommendationen för barn, tillsammans med så stora mängder råa grönsaker och frukt som möjligt.

Den bästa rekommendationen jag skulle är att börja med att testa olika vägar på sig själv som vuxen och utifrån det komma fram till en kompromiss som fungerar bra med vardag och skola för barnen.
AIP=antiinflammatorisk stenålderskost (rotfrukter, vilt kött från gräsbetande djur, vild fisk, fågel, nötter, bär och del frukt) kan vara ett bra alternativ som fungerar bra för hela familjen. Det finns rätt många recept och information om AIP att hitta på nätet.
Magnusfahlen

Anonym

Hur går det tycker du att anamma det i en familj med många barn vilket jag antar du har eftersom du skriver att du har stor familj? Tillagar ni mat på dessa råvaror? Alltså utan mycket innehållsförteckning? Jag tänker att med barn är det så oerhört svårt med mat då de har sina perioder på varsin enligt dem är gott och inte. Hur tacklar du och barnens mamma det? Får du många frågor och funderingar av dina barn om varför du äter som du gör? Jag tänker att de märker väl att du inte äter som övriga familjen? Jag har vid något enstaka tillfälle ätit enligt diet och frågorna blev då många. Hur hanterar du om ni blir bortbjudna på middag hos kompisar? Det var svårt tyckte jag. /tacksam för svar

Svar: Jag känner igen mig i mycket av vad du beskriver kring hur omgivningen reagerar. För egen del har det varit enkelt att vara konsekvent med att köra på med strikt kosthållning då jag upplever så enormt stor skillnad i välmående (troligtvis på grund av en tung kronisk inflammation). I vissa fal så blir reaktionen att man är lite udda. Men minst lika ofta känner jag att jag möts av nyfikenhet och frågor.
Det här med kost kan vara ett laddat ämne även inom familjen, så man kan hamna i ett kompromissläge där var och en gör lite som det passar de själva. Jag tror att var och måste uppleva någon av fördelarna med en koständring för att vara förmögen att förstå andra som väljer bort negativ inflammatorisk kost, och även för att motivera sig själva. Många som har gett sig in i diskussioner med mig om detta har själva hävdat att de mår väldigt bra och är 100 % friska, trots att man har ätiti blodtrycksmedicin och statiner under många år (vilket är symtomlindrande medicin mot inflammatorisk sjukdom).

Jag tycker att det trots allt fungerar bra med familjen. Några väljer bort vissa saker till fördel för annat, några väljer att köra på som "vanligt". Barnen undrar inte så mycket kring hur jag lever,de kan skämta lite om det ibland. För egen del så har jag hela tiden kännt att det skulle vara oansvarigt mot min omgivning att inte leva på ett sätt som gör att jag mår bra. Ibland måste man våga gå mot strömmen och göra vad som är rätt. Tack vare mitt "extrema" leverne har jag mer energi än jag någonsin tidigare haft, något som mina barn fått bära frukt av. Under de år som jag har levt "extremt" har mina arbetsgivare fått mest tillbaka via ökad försäljning, och min karriär har fått en bra skjuts i rätt riktning.

Jag tycker att det har fungerat bra vid middagsbjudningar. De flesta i min omgivning är medvetna om mitt leverne, och jag kan alltid kompromissa med att ta med mig en egen sallad som jag kan äta tillsammans med animaler som ersättare till pasta, ris och potatis.

När det gäller familjen så måste jag vara ärlig och säga att det kan vara mycket svårt att få med sig alla på banan och inse fördelarna med att äta ren föda. Som man brukar säga,,,, det är svårt att bli profet i sin egen hemstad.
Något som jag är 100 % konsekvent med är att inte köpa hem produkter som innehåller artificiella smakförstärkare, och gärna heller inte citronsyra (svartmögel).
Magnusfahlen

Anonym

Men? Varför tog du bort det andra inlägget? Var ju skitbra

Svar: Det hamnade under draft av någon anledning. Nu finns det där igen 😉
Magnusfahlen