10 dagar med Köttdetox!

 
Efter tio dagar med Carnivore = 100 % kött mår jag alldeles utmärkt. De första dagarna var rätt tunga och jag upplevde typiska utrensningssymtom. Därefter har jag känt mig fysiskt och mentalt stark. 
Jag gick från en ketogen diet bestående av stora mängder grönsaker, olivolja, kokosolja och moderata mängder med animalier. 
 
När jag testade Carnivore vid två tidigare tillfällen upplevde jag att mitt mentala fokus blev något sämre om man jämför med ketos. Jag tog då för givet att det var bristen på tillfört fett som gjorde skillnad och att allt skulle gå till sig så snart som jag kom upp i rätt ratio av fett i förhållande till protein. 
Men där hade jag fel!
 
När jag lämnade carnivore senast och gick över till ketogen diet så tog jag tillfället i akt och började införa var grönsak för sig (en metod som jag använde flitigt när jag jobbade för att bli av med mina ME-symtom/hjärndimma). 
När jag införde bladspenat (en påse på 175 g) varje morgon så upplevde jag stor skillnad på det mentala fokuset. 
 
Som jag berättat tidigare så upplevde jag stora fördelar på det fysiska planet senast jag annamade Carnivore. Jag upplevde också till min förvåning att hormonsystemet svarade positivt, dvs att insulinet höll sig på en låg nivå och testesteronet låg på en hög nivå, vilket ger en mental harmoni, bra sömn och bra självkänsla. 
Tack vare de positiva effekterna som jag upplevde senast av Carnivore så beslutade jag mig för att ge Carnivore en ny chans, denna gång tillsammans med bladspenat.
 
Så här långt, allt väl!
Receptet är två påsar med ekologisk bladspenat (Willys ekologiska håller god kvalitet och hyfsat pris). Tänk vad lite spenat kan göra skillnad. Vad det är med spenat som gör den stora skillnaden vet jag inte ännu. Kanske är det tillskottet av mineraler som behövs för att carnivore ska fungera i längden? 
I köttväg så är jag väldigt noga med att ebart äta kött från gräsbetande djur, vilt kött, vild fisk alternativt fågel av olika slag. 
Traditionell carnivore innefattar ofta stora mängder nötkött och inget annat. Eftersom kött från gräsbetande djur är väldigt svårt att införskaffa i Sverige (särskilt svenskt kött, vilket jag föredrar) så har jag valt att äta även andra typer av animalier som håller bra proteinbalans. Spannmålsuppfött kött bör undvikas till varje pris eftersom proteinbalansen i detta kött kan liknas med spannmål som är kraftigt inflammatoriskt och kan bidra till minskat fokus, hjärndimma och trötthet. 
 
Om man inte har testat carnivore tidigare så låter det såklart som ett väldigt extremt sätt att leva. Rådet jag skulle ge är att ge Carnivore en chans under förslagsvis en månad. Med Carnivore får kroppen möjlihget att svälta ut mängder med dåliga bakterier, svampar och virus ur kroppen som göds av vissa typer av proteiner, fibrer och kolhydrater. 
Det är svårt att veta hur bra man kan må innan man har testat. Man har enbart sin egen historiska hälsa att referera till, kanske finns där outforskad potential? 
 
I skrivande stund rasar skriverier och debatt om Coronaviruset. Varför inte passa på att boosta immunförsvaret med carnivore i kombination med mineralrik bladspenat och c-vitamintillskott (askorbinsyra som finns att köpa billigt i kryddhyllan i alla butiker)? 
Avlasta kroppens immunförsvar och låt det arbeta med att hålla skadliga bakterier och virus i schack!
 
Fördelar med Carnivore:
  • Starkt antiinflammatoriskt. Troligtvis det mest effektiva sättet att bli av med värk av olika slag. Effektivt på fibromyalgi, artros mm mm
  • Blodtryckssänkande (vid högt blodtryck)
  • Insulinstabilicerande (bör ge god effekt vid diabetes)
  • Skingrar hjärndimma (effektivt vid tex ME)
  • Otroligt effektivt mot sömnbrist. MIn erfarenhet är att carnivore tvingar in min kropp i goda sömnvanor då jag gärna somnar av äkta trötthet runt 22.00 och vaknar utvilad mellan 05.00 0ch 06.00
  • Fysisk styrka. Väldigt effektiv metod för att boosta kroppen vid träning av olika slag. Hormonsystemet blir stabilt på ett för fysiska aktiviteter effektivt sätt. Testesteronnivåerna stiger jämfört med husmanskost, och tillväxthormonet IGF-1 stiger på ett liknande sätt som vid ketos
  • Mycket effektiv och enkel metod för att bli av med IBS. Problemen med IBS beror till stor del på att man blandar olika typer av föda på ett sätt som orsakar jäsningsprocesser i mag och tarmsystem. Med carnivore blir det rekordenkelt att komponera födan på rätt sätt utan att problem uppstår. Vid problem med IBS! Varför inte testa carnivore under en månads tid?
  • Eliminerar på sikt problem med migrän
OM man testar att gå över till carnivore direkt från en inflammatorisk husmanskost så bör man bereda sig på stora utrensningssymtom av olika slag. Symtomen kan tex bestå av nedstämdhet, ledsamhet, utslag på olika ställen på kroppen, huvudvärk, vätskebrist/elektrolytbrist (viktigt att tillföra extra salt/Himalayasalt) mm mm. 
 
Michaela Petersson är en person som har erfarenhet av carnivore som ett instrument att bli av med väääääldigt tunga inflammatoriska problem. Hennes far, psykologen Jordan Petersson blev av med livslång depression med carnivore.
 
 
 
 
C-vitamin Carnivore Ketos ME artros atiinflammatorisk blodtryck corona fibromyalgi hjärndimma hormon ibs migrän sömn trötthet
6 kommentarer
Anonym

Hur går det med köttdieten? /Bettan

Anonym

Hur går det med köttdieten? /Bettan

Svar: Jag har inte varit så flitig med uppdateringarna den senaste tiden pga intensiv arbetsperiod.

Carnivore fungerade bra fram till början av denna vecka. Därefter har jag upplevt något försämrad fokus. Jag växlade därför över till keto igen och jag upplevde därefter att jag återigen blev skarpare i sinnet.

Nu hör det till saken att jag under fem dagar i sträck haft långa arbetsdagar med för mig, extremt mycket tid vid datorn.

Jag har en känsla av att det mest optimala för mig är att växla mellan keto, carnivore och eventuellt varva med några frukt och grönsaksdagar så att systemet får vila emellanåt.
Magnusfahlen

Anonym

Är det inte påfrestande för sinnet att hela tiden vara alert på vad kroppen behöver och inte och att växla mellan dessa dieter?

Varför har du tagit bort några inlägg?/Bettan

Svar: Inte det minsta påfrestande faktiskt. Inte när belöningen är ökat fokus.

Jag valde att ta bort ett av inläggen eftersom det uppfattas som kontroversiellt.
Magnusfahlen

Anonym

Ja då förstår jag...i dagens samhälle är det inte alltid ok att vara kontroversiell...
vad underbart känna så med fokuset och liknande, kanske värt prova. Upplever din familj också att du mår bättre? Tänker så det avspeglar sig till omvärlden? Man vill väl gärna att de man har nära också får ta del av det positiva. Kan du märka av negativa saker med att ensam i familjen köra detta? Har din familj förståelse för det du kör och varför? Många frågor och funderingar nu🤗 /Bettan

Svar: Jag får försöka bita mig i tungan när det gäller det kontroversiella. När man har läst in sig på alla lögner som råder kring kost och hälsa så leder det vidare som en röd tråd till lögner inom andra områden.

Under åren så har jag fått ett ganska brett kontaktnät med andra som har nått oanade höjder i hälsa med hjälp av i första hand kost. Majoriteten av de jag har följt och kommunicerat med har blivit hjälpta av kost. I synnerhet de som lidit av kroniska symtom som tex ME, fibromyalgi och diverse inflammatoriska sjukdomar och värk.

Om jag för min familjs talan så skulle de nog säga att mitt humör har blivit avsevärt mycket jämnare och att jag har fått mer energi.

I mitt arbete har jag lyft mig flera nivåer. Jag klarar långa intensiva arbetsdagar och all min nervositet för att tala inför grupper och hålla presentationer har släppt.

Familjen kör din vanliga diet. Jag kör min grej parallellt.
Jag har vant mig vid att bli ifrågasatt av vissa i omgivningen, men minst lika många blir inspirerade och nyfikna.
Jag upplever inga problem med att hålla mina dieter trots att jag har ett arbete som innebär resor.
Magnusfahlen

Anonym

Men så spännande!! Vad menar du med lögner inom kost och hälsa? Du är verkligen påläst och kunnig. Håller du föredrag om detta och det du kan och lärt dig? /Bettan

Svar: När det gäller lögnerna inom kost och hälsa så behöver till viss del trampa in på det kontroversiella området som kan väcka känslor hos en del människor. En stor del av mina häsloproblem började med att jag tog svininfluensasprutan - Pandemrix. Det började med att jag tappade cirkulationen i händer och fötter. Före sprutan var jag varm som en kamin i kroppen. När jag tex pimpelfiskade så kunde jag rensa borrhålet från is med mina bara händer utan några som helst problem, jag frös aldrig. Efter sprutan så började mina händer bli blåa av frossa under en kall sommarkväll.
Jag började också uppleva krypningar i fötterna. Därefter smög en kronisk influensa på mig som gjorde att varje försök till fysisk träning gav negativ effekt. Ett steg framåt, och två steg bakåt.
Lösningen inom vården var att pumpa i mig antibiotika, vilket snabbt ledde till ett sänkt immunförsvar med massor med symtom.
Vägarna ut ur problematiken har varit de som jag beskriver i min blogg. Drivkraften till att bli frisk har hela tiden varit min familj och mina barn. Jag förlorade min far när jag var 14 år gammal. Jag ville inte att mina barn skulle uppleva samma trauma. OCH, jag vill gärna uppleva och närvara vid mina barnbarns uppväxt, och gärna deras barn om möjligt;).
Orsaken till att jag drabbades så pass negativt av Pandemrix kan ha att göra med att timingen för sprutan inte var den bästa. Min kropp var nog för tillfället svag av stress och andra saker, vilket kanske gjorde att effekten av vaccinsprutan blev för stark.

Jag vill vara tydlig med att det inte spelar någon roll om det är vaccin, stress, antibiotika eller något annat som sänker leder till ohälsa. Vad som är av överordnad betydelse är att kroppens immunförsvar har kraschat och behöver byggas upp och stärkas på olika sätt.

I mitt tidigare liv har jag alltid blint litat på vetenskapen och dess råd. Nu när jag har läst på och delat erfarenhet med andra så inser jag att det är väldigt många som har drabbats på liknande sätt som jag av Pandemrix. Trots det så erkänner vetenskapen endast narkolepsi som enda biverkning. Ingen kan intala mig att det inte finns en bred gråzon mellan att vara 100 % frisk och att drabbas av narkolepsi! Det bör rimligtvis finnas en gråskala som innefattar influensasymtom, trötthet och hjärndimma som så många lider av idag.

När man läser på så finns det väldigt många bevis som pekar på att den vetenskap som publiceras i media är fel. Men de bevisen mörkar man. Läkare och forskare som sticker ut och talar sanning riskerar att bli arbetslösa och utan forskningsbidrag.
Fettdoktorn Annika Dahlqvist tex var nära att tappa sin rättighet att arbeta som läkare när hon förespråkade LCHF som hjälpmedel vid diabetes och övervikt. Annika blev uthängd i media på ett sätt som gjorde att hon enligt vad hon berättat själv gjorde att hon var nära att begå självmord. Det finns en väldigt stark lobbyorganisation som heter VOF-Vetenskap Och Fortbildning som går in för att öppet mobba människor som går emot läkemedelsindustrins intressen. VOF delar varje ut ett pris som kallas för årets förvillare som tidigare glatt lyftes fram i media för att tysta oliktänkande och göra dem arbetslösa.
Idag är Annikas metoder accepterade, men hon har ännu inte fått motta någon ursäkt från något håll. Annika var också väldigt kritisk till svininfluensasprutan när den var på tapeten, vilket hon också fick lida stort för.

Statistik visar tydligt att läkemedel är den tredje främsta orsaken till för tidig död hos människan. Och om man läser på så inser man hur många lögner som omger olika sorters läkemedel. Statiner är kanske det värsta exemplet. Statiner används miljontals människor helt utan nytta. Ändå fortsätter läkare att slaviskt skriva ut dessa, trots att de ger massor med negativa effekter. Statiner används till att hålla nere kolesterolnivåerna som man genom forskningsfusk visat vara skadligt. Ny forskning har dock visat att människor som har höga kolesterolvärden lever längre än människor med låga kolesterolvärden. Statinerna arbetar i kroppen för att blockera upptaget av det livsviktiga
Magnusfahlen

Anonym

Hur mår du nu i det här med Corona och så. Jag tänker på ditt inlägg ovan, känner du dig frisk eller känner du av några symtom? Vet inte hur utbrett Corona är där du bor?

Svar: Personligen så oroar jag mig inte alls för egen del, men det gäller även andra saker. Men jag bryr mig om mina äldre släktingar och hoppas att de rider ut "stormen". Jag tycker att det är beklämmande hur media går på med påståenden som inte orsakar annat än oro. Jag saknar väldigt mycket fakta i rapporteringen kring Corona. Man hänvisar gärna till hur många som insjuknar och dör, men man hänvisar inte till någon referens. "100 personer har insjuknat i Corona". Är 100 personer många? Jämfört med vad? Under influensasäsongen 2017-2018 rapporterades 20 686 laboratorieverifierade fall i Sverige. För att motivera massarbetslöshet och intrång på de demokratiska rättigheterna skulle jag bli väldigt motiverad av att få siffrorna av Coronaviruset presenterat för mig sida vid sida av en referens. Våra demokratiska rättigheter har i dagarna till och med lyfts till att riskera bötesfällning om vi är för många närvarande på en nära anhörigs begravning....
Jag säger inte att man inte ska ta situatonen på allvar. Men presentera gärna trovärdig fakta och undvik lösa påståenden om jag ska bli motiverad till att ge upp min frihet och riskera mitt arbete och min familjs levebröd.

Jag känner mig frisk, och upplever inga symtom. Faktum är att jag inte har varit förkyld sedan 2014 när jag gick in i ketos. Tiden före det drabbades jag av tung kikhosta varje vinter mellan 1984 och 2014 (vilket jag drabbades av efter en vaccinspruta. Jag drogs även med herpesutbrott ett par ggr/år under den tiden).
Det stod att läsa i den lokala tidningen idag att två äldre personer på ett äldreboende där jag bor har konstaterats bära på coronaviruset. Om de verkigen har det tror jag också kan vara svårt att bekräfta vetenskapligt. De flesta testmetoder för likartade virus drabbas av stora "false neagtive" svar. Tidigare testmetoder för de äldre coronavirusen ligger på en felaktighetsnivå på 50 - 75 %. Felaktigheten i testerna ökar om man testar tidigt i insjuknandet eller sent, vilket i fallet med de alla som söker vård pga svåra symtom bör späda på felaktigheten i testerna. Så frågan är då, hur stor är felaktigheten i testerna för svårt sjuka? Är felaktigheten över 75 %, över 85 %, eller mer? Och då gäller detta testerna för coronavirus i allmänhet. HUr tillförlitliga är testmetoden för det nya coronaviruset då denna testmetod kom ut på marknaden redan någon/några veckor efter utbrottet?
Problemet med testerna är att de kan reagera på virus på en generell nivå. Har man ett virus i kroppen så kan etstet ge utsalg på corona. Frågan jag ställer mig är då om den även reagerar och kan missvisa när det gäller herpesvirus som 80-90 % av världsbefolkingen bär på. Kan testmetoden visa på coronavirus om man genom vaccin har byggt upp antikroppar mot ett virus?
Ju mer man rotar i detta desto fler frågor uppstår.
Magnusfahlen