Min livräddare, hur ser den ut?

 
Min livräddare sedan den 17:e oktober 2014 har varit strikt ketos. Sedan fredagen den 17:e det året lämnade jag ett mående med kronisk värk i hela kroppen, sned rygg, smärta i nedre delen av ländryggen, stelhet och smärta i höfterna, öronsus, tryck bakom ögonen, hjärndimma, ångest (som ju är tabu att prata om och som har blivit normaliserat. Ångest är utifrån mina erfanheter starkt kopplad till rent fysiska betingelser och går hand i hand med inflammation), kroniska allergier mm mm. 
Om någon i förväg skulle sagt till mig att en strikt diet skulle kunna åstadkomma allt detta så hade jag skrattat åt det hela. 
 
Under de här åren har jag testat det mesta i kost och hälsoväg som jag har kommit över. Det har blivit ett intresse. Eftersom jag har mått så otroligt bra mentalt med ett stort inre lugn där all nervositet och oro numera lyser med sin frånvaro så har jag intresserat mig för att jaga nya mål genom att testa nya saker. Vad jag än har testat under årem så faller jag till slut tillbaka till utgångspunkten med strikt ketos. Alla dicipliner som jag har testat har haft var sina fördelar, men på det mentala planet har mejerifri ketos där jag hämtar energin från främst olivolja varit den allra bästa,,,,,, hittills.
 
Så här ser dieten ut som jag har följt under majoriteten av tiden sedan 2014!
 
  • Proteiner: Vildfångad fisk, vilt kött, gräsbetat kött, fågel (gärna ekologisk). Det är viktigt att inte äta för stora mängder protein. För stora mängder protein leder till ökade mängder glukos i blodet som leder till att man förlorar effekten av ketos. En knuten näve med animalier per portion kan vara en tumregel (gärna mindre, kroppen kräver inte så stora mängder protein).
  • Kolhydrater: Ovanjordgrönsaker. En bra regel att hålla sig till är att enbart äta föda som innehåller max 5g kolhydrater per 100 g föda, vilket per automatik gör att man hamnar på ovanjordgrönsaker, animaliskt protein och fett. Med tiden så har jag upptäckt att vissa grönsaker fungerar bättre än andra för mage och taarmsystem, och vissa sämre. Rå bladspenat är min absoluta favorit. Jag äter alla grönsaker råa vilket avlastar kroppen på flera sätt. En sak som är bra med att äta grönsaker råa är att de består av resistent stärkelse som bildar smörsyra (ketonkroppar) i tarmarna dom är bra till att döda svampar och till att göda goda bakterier. En annan sak som är bra med råkost är att de innehåller naturliga enzymer som är till hjälp vid nedbrytningen av födan. När man enbart äter kokt föda så behöver kroppen producera egna enzymer på de vita blodkropparnas bekostnad, vilket sänker kroppens immunförsvar i onödan. 
  • Fett: Kallpressad olivolja som jag häller över salladen tillsammans med himalayasalt (salt är väldigt viktigt att få i sig när man befinner sig i ketos för att inte riskera elektrolytbrist). Om jag vill få lite snabb energi på morgonen så brukar jag hälla olivolja eller kokosolja (kallpressad) i kaffe eller te. Många som kör ketogen diet använder sig av smör eller ghee som energikälla. Jag upplever att jag blir aningen trög och lite lägre i humöret av mejeriprodukter som smör och ghee, av den anledningen uppskattar jag olivolja mest.
 
För ett par dagar sedan började jag testa en lite modifierad variant av Carnivore (carnivore = enbart högkvalitativa animalier och inget annat). Såhär långt har det fungerat jättebra 😊🙏. 
Fördelarna dom jag har upplevt med Carnivore när jag testat det tidigare är att mage och tsrmsystem blivit gudomligt lugna. Magen har varit så tillfreds så att jag inte har tänkt på att den finns där. 
En annan fördel har varit att jag upplevt en stor fysisk styrka som jag inte upplevt tidigare. Jag har också tålt kyla väldigt bra med Carnivore. 
Den enda anledningen till att jag slutade med Carnivore för att gå tillbaka till ketos var att jag upplevde att hjärndimma och brist på fokus började smyga sig tillbaka efter ca: fem månader. 
Nu blir det nya tag med nya idéer 😊. Den här gången hoppas jag hitta rätt med både fysisk och mental styrka. 
 
Obs! För alla som tidigare inte testat vare sig carnivore eller ketos så vill jag att man ska vara medveten om att man kan behöva gå igenom en jobbig utrensningsperiod där kroppen gör sig av med metaller och dödar svampar och oönskade bakterier och virus. För mig höll denna period i sig under fyra dagar (då jag trodde att döden var nära). För vissa är den jobbiga perioden över på någon dag, för vissa tar det lite längre tid. 
Det kan vara bra att stötta kroppen på olika sätt under den här processen med tex tillskott av selen. Den delen lämnar jag gärna över till den lokala hälsokostbutiken. 
Innan man väljer att gå in i ketos så är det viktigt att underlätta genom att ladda med extra elektrolyter i form av naturligt salt som tex Himalayasalt. 
Man kan med fördel inleda ketos med ett dygns fasta. 
 
Man ska komma ihåg att ketos inte fungerar fullt ut för alla, särskilt då kanske kvinnor. Ett hormonsystem som befinner sig i stor obolans kan göra så att det blir svårt för kroppen att omvandla fett till användbar energi. Men i de fallen finns det andra vägar. 
 
 
 
 
 
Ketos allergi carnivore fibromyalgi kokosolja kronisk me mental olivolja ovanjordgrönsaker rygg stark värk
0 kommentarer